شادی در اسلام

شادی در اسلام

شادي يكي از نيازهاي اساسي انسان و لازمة زندگي او است و اسلام به اين نياز،‌توجه داشته و آن را تأييد نموده است. سفارش هايي كه اسلام براي پوشيدن لباس هاي شاد و روشن، بوي خوش، نظافت و نظم و پاكيزگي،‌ مسافرت و تفريح،‌ حضور در طبيعت و نگريستن به سبزه و آب، مهرباني و محبت، زدودن كينه و حسد، شوخي و مزاح و ايجاد شادي در قلب مردم دارد، همه براي ايجاد فضاي شادي و راندن غم و اندوه از پيكره جامعه اسلامي است.

امام علي(ع) شادماني را باعث انبساط روح و مايه تهييج و جِدّ و نشاط دانسته[۱] و از شادماني به عنوان يك فرصت مغتنم ياده كرده است.[۲

images

در تقسيم بندي اوقات و نظم روزانه اي كه پيشوايان معصوم توصيه كرده اند، مسرّت و شادي جايگاه ويژه اي دارد. امام رضا(ع) فرمودند: “كوشش كنيد اوقات روز شما چهار مرحله باشد: وقتي براي عبادت و خلوت با خدا،‌ مرحله اي براي تأمين معاش، وقتي براي معاشرت با برادران مورد اعتماد و كساني كه شما را به عيب هايتان واقف مي سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند، وقتي را به تفريحات و لذايذ اختصاص دهيد و از مسرّت و شادي ساعات تفريح، نيروي انجام وظايف وقت هاي ديگر را تأمين كنيد”.[۳[

در اسلام شادي ها بايد هدف دار باشد و با رشد فكري منافاتي نداشته باشد، از اين رو امام رضا(ع) مي فرمايد: “از لذايذ دنيوي نصيبي براي كاميابي خويش قرار دهيد و خواهش هاي دل را از راه هاي مشروع بر آوريد. مراقب باشيد كه در اين كار به مردانگي و شرافت شما آسيب نرسد و دچار اسراف و تندروي نشويد. تفريح و سرگرمي هاي لذّت بخش و شادي ها شما را در اداره زندگي ياري مي كند و با كمك آن بهتر به امور دنياي خويش موفق خواهيد شد“.

به دلیل آنکه فيلم ها و موسيقي هاي مبتذل با اين هدف، سازگاري ندارد، اسلام با آن مخالف است، وگرنه اسلام با اصل شادي موافق است.


پی نوشت ها

[۱]غررالحكم، ج ۲، ص ۱۱۳.

[۲]همان، ‌ج ۱، ص ۲۷۲٫

[۳]بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

دیدگاهی ارسال نشده است!